Ik kan mijn verhaal kwijt

Waar kunnen we u mee helpen?

Zegt u het maar

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over OCA? In de lijst met veelgestelde vragen hieronder vindt u misschien het antwoord. Staat uw vraag er niet bij? Typ dan het trefwoord in het zoekvenster. U kunt ons natuurlijk ook bellen: 020 3121680.

Suggesties

OCA streeft naar de beste 24/7 zorg- en dienstverlening. En we zijn ons bewust dat dingen altijd beter, mooier, sneller kunnen. Daarom is uw mening belangrijk. Heeft u tips of suggesties? Dan horen wij dit graag.

Klachtenprocedure

Mocht u een klacht hebben, dan lossen we dit graag samen op. In onze Klachtenprocedure leest u hoe u uw klacht aan ons kunt doorgeven. Wij nemen dan spoedig contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.

Veelgestelde vragen

Krijg ik mijn traject bij OCA verzekerd?

Wie betaalt?

De begeleiding van OCA kost geld, maar waarschijnlijk hoeft u het niet zelf te betalen. Tijdens het gratis kennismakingsgesprek krijgt u alle informatie over het te volgen traject en over de kosten en vergoedingen. Zodat u precies weet waar u aan begint.

Medisch specialistische revalidatie
Heeft u een verwijzing voor medisch specialistische revalidatie van uw huisarts of medisch specialist? Dan wordt uw traject vergoed uit het basispakket van uw zorgverzekering. Dit geldt ook voor zorgverzekeraars waar OCA geen contract mee heeft. Houdt u er wel rekening mee dat een deel van de kosten wordt betaald uit uw eigen risico. Dit is in 2016 €385.

Werkhervatting en re-integratie
Meldt uw werkgever u aan voor werkhervatting en re-integratie, dan gaat de rekening naar het bedrijf waar u werkt. In sommige gevallen kan dit ook het UWV zijn. Uiteraard ontvangt uw werkgever eerst een offerte van OCA. Het eigen risico van uw zorgverzekering wordt niet aangesproken.
Kosten

Welke gezondheidsklachten of aandoeningen behandelt OCA?

Gezondheidsklachten of aandoeningen

Met OCA zet u de eerste stap naar een actiever en prettiger leven. Het is het begin van een spannende zoektocht naar uw persoonlijke kracht en mogelijkheden. De hindernissen – pijn, angst, onvermogen – die we onderweg tegenkomen, zijn onderdeel van het avontuur. We brengen ze in kaart en bekijken samen hoe u er minder last van heeft. Zodat u ongehinderd een betere toekomst tegemoet gaat.

Pijn bij bewegen
Rug-, schouder-, heup- en knieklachten en andere problemen aan spieren, pezen en gewrichten.

Ziek na ernstige aandoening
De psychologische en lichamelijke gevolgen van ernstige ziekten zoals kanker.

Onverklaarbare klachten
Onverklaarbare klachten als whiplashsyndroom, fi bromyalgie, CANS/ RSI, chronische vermoeidheid, prikkelbare darm (SOLK).

Psychische klachten
Stressklachten, burn-out, rouw- en verliesverwerking, angststoornissen en problemen op het werk of in de privé sfeer.

Chronische klachten
De gevolgen van reumatische aandoeningen, osteoporose en allerlei andere chronische klachten.

Overige klachten en aandoeningen
Staat uw klacht hier niet bij? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Gezondheidsklachten

Wat houdt medisch specialistische revalidatie in?

Beter leren omgaan met klachten

U leert op een andere manier met uw klachten om te gaan, zodat u zowel thuis als op het werk weer zo goed mogelijk functioneert. We gaan hierbij uit van de mogelijkheden, niet van de beperkingen die u heeft. U wordt begeleid door een team van specialisten: revalidatiearts, psycholoog, fysiotherapeut, ergotherapeut en bedrijfsfysiotherapeut. Het traject duurt ca. 7 tot 15 weken. Voor dit traject heeft u een verwijzing van uw huisarts of medisch specialist nodig.

Tijdlijn traject

Wat houdt werkhervatting en re-integratie in?

Gezond aan het werk

Dit traject bereidt u voor op terugkeer naar uw baan of naar ander werk. U leert beter omgaan met uw klachten – bijvoorbeeld klachten aan het bewegingsapparaat, chronische klachten, onbegrepen klachten (SOLK) of psychische klachten. Het traject duurt 6, 12, 18 of 24 weken. Afhankelijk van uw klachten wordt u begeleid door een of meerdere specialisten. Uw werkgever of het UWV meldt u aan.

Tijdlijn traject

Hoe kan ik me aanmelden?

Aanmelden

Aanmelden kan heel eenvoudig via ons online aanmeld formulier. Na aanmelding nemen wij contact met u op. U kunt ook bellen naar de locatie bij u in de buurt.

Aanmelden

Staat uw vraag hier niet bij,

of heeft u een suggestie?

OCA streeft naar de beste 24/7 zorg- en dienstverlening. We zijn ons bewust dat dingen altijd beter kunnen. Mail ons gerust uw tips, suggesties en bezwaren.

Klachtenprocedure

U kunt altijd binnen 1 week terecht.

Opmerkingen of klacht

Alle medewerkers van OCA doen hun uiterste best om goede zorg en hulp te bieden. Toch kan het zijn dat u achteraf niet volledig tevreden bent over de samenwerking. Aan uw opmerkingen of klacht wordt een groot belang gehecht. Enerzijds om onze dienstverlening te verbeteren, anderzijds omdat wij de tevredenheid van onze cliënten en relaties hoog in het vaandel hebben. In dit document leest u wat u kunt doen met uw klacht of opmerkingen.

Voorleggen aan de OCA-behandelaar

Het beste is om eerst contact op te nemen met de coördinator of de medisch specialist van de locatie waar u een klacht over heeft. Hij of zij stelt het op prijs de gelegenheid te krijgen de oorzaak van uw klacht met u te bespreken. Dit gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Maar als de medisch specialist niet weet dat u ontevreden bent, kan hij of zij ook niet proberen uw klacht op te lossen. De ervaring leert dat een groot deel van de klachten op deze manier kan worden verholpen.

Komt u er niet uit met uw OCA-behandelaar?

Voorleggen aan het hoofdkantoor van OCA

Het beste is om eerst contact op te nemen met de coördinator of de medisch specialist van de locatie waar u een klacht over heeft. Hij of zij stelt het op prijs de gelegenheid te krijgen de oorzaak van uw klacht met u te bespreken. Dit gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Maar als de medisch specialist niet weet dat u ontevreden bent, kan hij of zij ook niet proberen uw klacht op te lossen. De ervaring leert dat een groot deel van de klachten op deze manier kan worden verholpen. Komt u er niet uit met de coördinator of de medisch specialist? Neem dan gerust contact op met het OCA hoofdkantoor. De contact gegevens kunt u vinden in het menu onder ‘contact’.

Lees hier ons klachtenreglement.

Voorleggen aan Stichting Klachtencommissie EMS

Wanneer u er met de OCA-locatie en ons hoofdkantoor niet uitkomt, kunt u contact opnemen met een externe klachtencommissie: Stichting Klachtencommissie Extramurale Medisch Specialistische Zorg (EMS). Deze onafhankelijke, professionele organisatie handelt uw klacht zorgvuldig af, onder andere met een onderzoek naar de oorzaken van de klacht. Beide partijen worden schriftelijk of mondeling gehoord. Tijdens een zitting van de klachtencommissie wordt het onderzoek afgerond met een officiële uitspraak. Deze uitspraak bestaat uit een oordeel over de gegrondheid van de klacht en een advies ter verbetering van de zorgverlening. EMS is niet bevoegd om een schadevergoeding toe te kennen. U kunt EMS bereiken via: www.klachtencommissie-ems.nl, tel. 030-6970815.